28 فوریه 2023 - بر اساس نتایج اولیه ی مطالعه ای که امروز به صورت آنلاین منتشر شد و در هفتاد و پنجمین نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا( از 22 تا 27 آوریل 2023) ارائه خواهد شد، تحریک نخاعی با فرکانس بالا ممکن است بتواند به تسکین نوروپاتی دردناک دیابتی کمک کند.

نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی ناشی از دیابت است و می‌تواند منجر به درد و بی ‌حسی، اغلب در دست ‌ها و پاها شود. حدود 25 درصد از 37 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت، از نوروپاتی دیابتی دردناک رنج می برند.

دکتر اریکا پترسن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آرکانزاس در لیتل راک، گفت: نوروپاتی دیابتی اغلب منجر به کیفیت پایین زندگی، افسردگی، اضطراب و اختلال در خواب می‌شود و داروهای موجود می‌توانند برای بسیاری از افراد بی‌اثر باشند یا عوارض جانبی داشته باشند که افراد نمی‌توانند آن‌ها را تحمل کنند، از آنجایی که نیاز فوری به درمان‌های مؤثرتر وجود دارد، این نتایج بسیار هیجان‌انگیز هستند.

این مطالعه شامل 216 نفر بود که حداقل به مدت یک سال از علائم نوروپاتی دیابتی دردناک که به داروها پاسخ نمی‌ دادند، رنج می بردند. نیمی از افراد به مدت شش ماه تحریک نخاعی را به همراه درمان معمول پزشکی دریافت کردند. نیمی از آنها فقط تحت درمان معمول پزشکی قرار گرفتند. پس از شش ماه، افراد این گزینه را داشتند که به درمان گروه مقابل روی بیاورند. افراد در مجموع دو سال تحت نظارت قرار گرفتند.

تحریک طناب عصبی با دستگاهی انجام شد که در زیر پوست کاشته می شود. این دستگاه تحریک الکتریکی را به نخاع می رساند تا سیگنال های درد را به مغز قطع کند.

پس از شش ماه، افرادی که تحریک نخاعی دریافت کردند، 76 درصد کاهش در میزان متوسط درد خود را گزارش کردند، در حالی که افرادی که تحریک دریافت نکردند، 2 درصد افزایش در میانگین درد را گزارش نمودند. در آزمایش‌های عملکرد حرکتی، حس و رفلکس‌ها، بهبودهایی در 62 درصد از افرادی که تحریک نخاعی دریافت ‌کردند در مقایسه با 3 درصد از افرادی که فقط دارو دریافت ‌کردند، مشاهده شد.

در مجموع 93 درصد از افرادی که فقط دارو دریافت می‌ کردند و واجد شرایط بودند، پس از شش ماه، درمان تحریک نخاعی را انتخاب کردند، در حالی که هیچ یک از کسانی که این تحریک را دریافت کردند، نمی‌خواستند فقط دارو دریافت کنند.

پس از دو سال، افراد 80 درصد بهبود در میزان متوسط درد خود را گزارش کردند و 66 درصد بهبودی در عملکرد حرکتی، حس و رفلکس‌ها را گزارش دادند.

هیچ یک از شرکت ‌کنندگان دستگاه‌های خود را به دلیل مؤثر نبودن حذف نکردند. هشت نفر عفونت های مرتبط با دستگاه داشتند. عفونت در سه نفر از آن‌ها برطرف شد و پنج نفر یا 3 درصد، دستگاه‌هایشان را به دلیل عفونت برداشتند، که دکتر پترسن گفت: این آمار در محدوده گزارش ‌شده برای افرادی است که برای سایر بیماری‌ها، تحریک نخاعی دریافت می‌ کنند.

دکتر پترسن همچنین خاطرنشان کرد که به نظر می رسد تحریک با فرکانس بالا، نسبت به تحریک با فرکانس پایین تسکین درد بیشتری را ارائه می دهد. تحریک با فرکانس بالا همچنین احساس "سوزن و سوزن شدن" را که در تحریک با فرکانس پایین رخ می دهد، ایجاد نمی کند.

دکتر پترسن گفت: این مطالعه نشان می‌ دهد که تحریک با فرکانس بالا تسکین درد طولانی ‌مدت را با ایمنی قابل قبولی فراهم می‌ کند. بهبود در عملکرد حرکتی، حس و رفلکس نشان می دهد که این درمان می تواند پتانسیل اصلاح بیماری را داشته باشد.

دکتر پترسن گفت: تأیید نتایج از طریق مطالعات در گروه‌های بزرگ ‌تری از افراد می‌تواند درک ما را از این درمان تحریک نخاعی برای درمان نوروپاتی دردناک دیابتی تقویت کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-spinal-cord-diabetic-neuropathy.html